לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

איתי להט משיק יינות חדשים, לבנים מבציר 2023 ואדומים מבציר 2022

מאת רן בירון | 04/08/2024

איתי להט פעיל כאגרונום גפן, אנולוג ויינן כבר כשלושה עשורים. הוא בוגר הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית והפקולטה לייננות באוניברביטת אדלייד באוסטרליה. איתי החל את דרכו המקצועית כיינן ביקב ברקן ולאחר מכן כיועץ ליקבים שונים אבל תמיד, עסק וממשיך לעסוק בהדרכה והוראת יין בפורומים שונים ובמוסדות אקדמיים.
לפני שנים רבות השתתפתי בכמה סדנאות שערך בביה"ס ליין , שורק, של ניר שחם, לרבות סדנת פגמים ביין, שאותה פתח במילים: "אתם מתארים מה שאתם חשים ביין הפגום בעוד אני רואה שרשרות של מולקולות, לכן כל כך חשוב לי לטעום איתכם ולשמוע את תגובותיכם".
זאת תובנה שמלמדת על האופי המיוחד של איתי, שמעבר להיותו מקצוען בתחומו, דרכו התפתחה במהלך השנים ועוצבה מתוך למידה, עשייה, התבוננות ומחקר.
כבר שנים רבות, במקביל לעיסוקו כיועץ, איתי מייצר יינות משלו, אשר נושאים את השם "יקב להט". לאחרונה התכנסנו לטעימת יינותיו החדשים, לבנים מבציר 2023 ואדומים מבציר 2022, אשר מבוססים בעיקר על זנים ים תיכוניים ומשקפים את תפיסת העולם הטרוארית של איתי, שבחר להתרכז בגליל העליון המערבי.

יינות לבנים – בציר 2023
מדברי היינן: "יותר גוף, מעט פחות אלכוהול. במשרעת שבין יין חומצי ורענן לבין יין מלא ועשיר, האתגר הוא למצוא נקודת איזון בה היין הרמוני, מורכב, פריך ורענן, אך עדיין שומר על ביטוי מובהק של זני הענבים והטרואר. מיקום הנקודה הזו תלוי מאד בעונה, במזג האוויר שקדם לבציר ובבחירת מועד הבציר, אך גם בתהליכים יינניים. מזג אוויר נוח בחודש אוגוסט 2023 העניק לי את הגמישות הייננית הנדרשת כדי למתוח את היין מעט יותר לכיוון המלא והגדול, בלי לאבד את הרעננות הנחשקת ואת האיזון ההרמוני".

להט לבן 2023
מדברי היינן: "ממסך של רוסאן (70%), ויונייה (25%), מרסאן (5%). תסס ושהה על משקעיו בחביות במשך תשעה חודשים. לאחר מכן היין יוצב לקור ולחום, סונן ובוקבק. זהו יין ארומטי, עשיר והרמוני, וכמו קודמיו, גם הוא, יין קולינארי להפליא. מחיר מומלץ לצרכן – 120 ₪"

להט לייכטר 2023
מדברי היינן: "מבוסס על רוסאן (42%), גרנאש בלאן (38%), מרסאן (20%) שהה על משקעיהם בחביות במשך תשעה חודשים, לאחריהם הורכב הבלנד ביחסים הסופיים. בתום "חיתון", יוצב היין לקור ולחום, סונן ובוקבק. לייכטר 2023 נעשה ללא עץ משימוש ראשון ובלי זנים סופר ארומטיים בבלנד. זהו יין של ניואנסים, אשר מתגמל את הלוגם ממנו בלגימה איטית, מרוכזת ומתמשכת; יין אלגנטי ועשיר בטעמים ובה בעת חד ונטול כובד. מחיר מומלץ לצרכן – 135 ₪"

להט רוסאן 2023
מדברי היינן: "יין זני, מבוסס על רוסאן מכרם יחידני באלקוש, תסס ושהה על משקעיו באמפורות בנות 320 ליטר במשך תשעה חודשים, לאחריהם הורכב הבלנד ביחסים הסופיים, יוצב לחום ולקור, סונן ובוקבק. להט רוסאן מדגיש את אפיוני הזן, הטרואר ושנת הבציר. ביין מתבטאים מרכיביו הארומטיים של הרוסאן, שעיקרם ריחות של פריחה לצד פרחים מיובשים. החך נקי, חד ומינרלי, ובשל ההשריה הארוכה יחסית על הקליפות בבציר זה, היין גם סמיך ועשיר יותר מקודמיו. מחיר מומלץ לצרכן – 150 ₪"

רשמיי:
כל השלושה, טעימים, נעימים לחך, מרעננים, מאד נקיים, ללא טוויסט לוואי, יבשים לטעמי, אבל, לשאלה מי הפייבוריט שלי, התשובה היא הלייכטר. הוא עשיר ומורכב יותר, הוא מתפרס לרוחב, עם מנעד ניחוחות וטעמים גדול, מאוזן למופת, בעוד הלהט לבן מאד חד וממוקד. עניין של טעם אישי.
הרוסאן, בהחלט יין לבן ים תיכוני מעולה, מייצג בנאמנות את מאפייני הזן, מציג נוכחות יפה וסיומת ארוכה. יין כלבבי, אבל, כאמור, מבין השלושה אהבתי במיוחד את הלייכטר.

יינות אדומים – בציר 2022
מדברי היינן: "שלושת יינות להט האדומים מבוססים על זן הענבים סירה. זנים נוספים בשימוש בבלנדים השונים הם גרנאש נואר, מורבדר ומעט קברנה סוביניון. היינות מציעים פרי אדום עסיסי עם מינרליות ברורה וחמיצות נעימה.ישנם בצירים בהם כל הכוכבים מסתדרים; הכול פשוט עובד. דברים מגיעים למקומות הנכונים בזמן הנכון, והתוצאות – בלי קושי מיוחד או התאמצות לריצוי האלים – טובות. כזה היה בציר 2022 בחלקות הסירה בכרם אלקוש; הן בחלקה הוותיקה והן בחלקה החדשה הסמוכה לה, שנבצרה לראשונה בבציר זה.
ההבשלה הפנולית – זו של הארומות והטעמים – הייתה טובה כבר בריכוז סוכר יחסית נמוך בענבים. כך ניתן היה להפיק יינות מוצקים ופירותיים, ללא טעמים בוסריים, בריכוז אלכוהול מתון ועם חמיצות חדה ומדויקת. הוויניפיקציה – דרך עשיית היין – תרמה כרגיל טעמים אדמתיים ומתובלים, אופייניים לסירה בכלל ולרכיבי הסירה ביינות להט בפרט.
שלושת היינות מבציר 2022 מציגים עומק, משקל ומורכבות, ללא ההכבדה שעלול לרוב ליצור אלכוהול גבוה. אלה שלושה יינות שהם מהמאוזנים והמורכבים ביותר שיוצרו בין יינות להט האדומים בכל הבצירים".

להט אדום 2022
מדברי היינן: "ממסך של סירה (88%), קברנה סוביניון (12%). מופק משלוש חלקות סמוכות בכרם בן עיון אשר באלקוש, בגליל העליון המערבי. היין מופרד מהזגים לקראת סוף התסיסה ומועבר לחביות בנות 400 ו- 500 ליטר, בהן הוא מסיים תסיסה אלכוהולית ותסיסה מלולקטית. רק לאחר כארבעה חודשים עובר היין שפייה מהחביות ואז בלנד בין החלקות וחוזר לחביות. במהלך תקופה זו צובר להט אדום עושר ריחות וטעמים שלא יכולים היו להתקבל בדרך אחרת. היין מתבגר כ-15 חודשים בעץ (ואמפורה אחת) ולאחריהם עובר סינון קל ומבוקבק. Juicy במידה רבה, מתובל ומפולפל, עם פרי אדום לצד ריחות אדמה ותבלינים, בעל mid palate מהודק, וחיזור ומינרליות שמתבקשים מבציר מוקדם ושהייה ארוכה על שמרים. מחיר מומלץ לצרכן – 125 ₪"

להט לייבו GSM 2022
מדברי היינן: "ממסך המבוסס על גרנאש (45%), סירה (35%), מורבדר (20%). הענבים ששימשו ליין זה תססו במכלים קטנים. לאחר התסיסה הועברו לחביות ישנות בנות 400 ליטר. לאחר כארבעה חודשים בהם שהו היינות על משקעים, הם עברו שפייה, עורבבו לבלנד הסופי והוחזרו לחביות, להמשך התיישנות. בחודש ינואר 2023, לאחר כ-15 חודשי התיישנות, הוצאו היינות מהחביות, סוננו בסינון גס ובוקבקו. מחיר מומלץ לצרכן – 150 ₪"

להט סירה 2022
מדברי היינן: "יין זני סירה (100%). מופק משתי חלקות סירה סמוכות בכרם בן עיון אשר באלקוש, בגליל העליון המערבי. הענבים נבצרים ידנית ולאחר עיבוד עוברים השרייה קרה ותסיסה במכל רחב. עבודת הזגים העדינה כוללת בעיקר דלסטאז'ים. היין מופרד מהזגים לקראת סוף התסיסה ומועבר לשלוש חביות בלבד: חביות אלה – אחת משימוש שני ושתיים משימוש שלישי – היין מסיים תסיסה אלכוהולית וגם תסיסה לולקטית. רק לאחר כשישה חודשים, אשר במהלכם מעורבבים שמרי היין שבקרקעית החבית, עובר היין שפייה מהחביות ובחזרה. היין מתבגר כ-15 חודשים בעץ ולאחריהם עובר סינון קל ומבוקבק. מתוך מבנה גוף קל ו'צר' באופן יחסי, אלכוהול מתון וחמיצות גבוהה, מתפרצים טעמי סירה 'צפוניים' מובהקים, אלמנטים של חיזור וטאנינים מהודקים שמשאירים טעמם הרבה אחרי הבליעה. מחיר מומלץ לצרכן – 180 ₪"

רשמיי:
כבלבנים, גם כל האדומים, בהחלט יינות כלבבי, אבל לשאלה, את מי בכל זאת היית מסמן כאהוד עלי במיוחד, תשובתי היא בכיוון ה GSM. יש ביין הזה עושר ומורכבות שלא פגשתי בלהט אדום וגם לא בסירה הזני. האחרון מציג יפה את מאפייני הזן, ובכך ייחודו, אבל ה GSM, לטעמי, מענג יותר ובו הייתי בוחר לליווי הארוחה הערב.

מאחל לאיתי להט הרבה הצלחה בהמשך דרכו המקצועית, הן כיינן והן כמורה מעשיר ידע. והעיקר, שיחזרו ימים יפים יותר לגליל ולשאר חלקי הארץ. לחיים!



מודעות אחרונות בנושא:

תגובה אחת

Baddiehubs:

Baddiehubs I really like reading through a post that can make men and women think. Also, thank you for allowing me to comment!