גונבי ההצגות

מאת יאיר גת | 10/09/2017

אם חשבתם שאירועי יין הן הזדמנות ליקבים ולייננים להציג את העבודה שלהם בפני קהל מעוניין, אתם צודקים. אבל רק באופן חלקי. במקרים רבים, אירועים כאלה הופכים תוך דקות מהבמה של היקב המארח, לזו של האורחים שמנצלים את ההזדמנות כדי לחלוק עם הקהל את הידע שלהם. בעיקר הטיפוסים האלה, שאם היו להם דברים כל כך מעניינים לספר, היינו אולי מוזמנים לאירועים שלהם.

היועץ המקצועי
הוא לא למד לעשות יין. הוא לא עשה בקבוק אחד בימי חייו. אבל זה לא מפריע לו לייעץ לייננים מוסמכים, גם לכאלה שזכו לשתיים שלוש הצלחות בארץ ובעולם. החל מהרכב הבלנדים, דרך מועד הבציר, עד כיוון הנטיעות, ליועץ יהיו תמיד שניים או שלושה רעיונות חינם שהוא ישמח לחלוק עם אלה שבאמת עושים את העבודה.

היועץ השיווקי
אף אחד לא שאל אותו מה דעתו על התווית, על שם הסדרה או על המחיר לצרכן. אז מה? היועץ השיווקי יודע בדיוק מה כל יקב צריך לעשות על מנת להפוך את היינות שלו להצלחה מסחררת. את חוות דעתו המקצועית לגבי גודל האותיות על התווית הקדמית, תשמעו בין אם תרצו בכך ובין אם לא.

סליחה, אבל מי שאל אתכם בכלל?

המבקר האוטומטי
המבקר האוטומטי לא עושה חשבון לאף אחד. הוא ישב מול איש מקצוע, שעשה את כל הדרך מהגליל, מהנגב או מעבר לים כדי להציג את העבודה שלו וייתן לו תוך דקה, ביקורת עתירת ניואנסים, שתכלול כמובן השוואות לבצירים קודמים וליינות של מתחרים, ללא מורא וללא משוא פנים, שלא לדבר על טקט.

השיכור
כל אחד מהטיפוסים הנ"ל עלול לשתות קצת יותר מדי במהלך הערב. וכשזה קורה, אף אחד לא יכול לעצור אותו. האלכוהול שבדמו לא ישפיע יותר מדי על התפיסות היינניות, השיווקיות או הביקורתיות שלו, אבל השפעת האלכוהול על עוצמת הקול שלו, תהדהד באוזניכם, הרבה אחרי שתשכחו איך היה היין שטעמתם.