הגראפות של פולי

מאת ליה לוי | 23/10/2008

כשביקרתי אצל פולי במזקקה, לפני מיליון שנה בערך, אפילו לא עלה על דעתי לשאול אותו אם הוא חושב שאי פעם הגראפות שלו יגיעו לישראל. באותם הימים גראפה בארצנו הייתה מושג עמום ומעורפל, שהעלה אצל האנשים ששמעו עליו את האסוציאציה "משקה שעושים מהג'יפה של היין". וכך, כשביקרתי אצל פולי, סיירתי מסביב, טעמתי את כל סוגי הגראפות והודתי למזלי הטוב שהביא אותי הלום. אני משערת שתת המודע שלי קיווה, אבל אני לא העליתי במוחי אפשרות שיום אחד נשתה כאן את הגראפות המופלאות הללו. הפער בין כאן לשם היה גדול מדי.

האמת היא שכמו ביין, גם עם גראפות איתרע מזלי ונפלתי די טוב מההתחלה. מה שאומר שבין יינות בורדו מבצירים משובחים ושמפניות מיושנות, גם הגראפות הראשונות שלי היו של נרדיני, לוי, ברתה וכמובן פולי. גראפה היא לא משקה שקל לשתות. גם המושג "טעם נרכש" קצת קטן עליה. היא לא מנסה להתחנף או להתחבב על השותה, אלא מפגינה נוכחות וכמו אומרת Take it or Leave it. אם תאהבו אותי כמו שאני,ישתלם לכם. למה ישתלם?
כי…אם תחשבו על זה לרגע, גראפה היא בעצם אחד המשקאות, אם לא המשקה, הוורסטילי ביותר שקיים. אמנם חומר הגלם הבסיסי הוא אחד, אבל מספר זני הענבים והתהליכים שהם עוברים לפני הזיקוק הוא עצום, וכך אנחנו מקבלים מגוון של גראפות בהתאם. הרפתקה מתמשכת וחוויה שאי אפשר להשתעמם ממנה או להתרגל אליה.

הגראפות של פולי מככבות בכל העולם. אירופה, ארה"ב, סין, יפן, הונג קונג. ראיתי את הבקבוקים המפורסמים שלו, אלה שמנופחים בעבודת יד, במסעדות, חנויות וברים יוקרתיים. גם בכאלה שלא הייתה בהם אף גראפה אחרת. הבעלים אמרו שאצלם הלקוחות שותים רק פולי. כבוד.

כשיואב ממסעדת "פיקולה פסטה" פתח את בר היין מעל המסעדה, והעמיד בו ארון לתפארת עם יותר מ-50 סוגי גראפה, ידעתי שיש תקווה. יואב הוא משוגע לגראפה, שעשה מחקר מקיף ברחבי איטליה ובחר את הגראפות שיש לו אחת אחת. יש שמות גדולים ומפורסמים, יש בתים קטנים ומיוחדים, וכולן נפלאות ושונות כל כך. תענוג. הפרפרים בבטן רמזו לי שזו רק ההתחלה. שעוד נכונות לנו הפתעות.

ואכן, יואב נסע שוב לאיטליה, וביקר אצל פולי. הוא התקשר משם לעודד (הדוש), הלה דיבר עם פולי וקבע להיפגש איתו בוינאיטלי. הפגישה הייתה מאד מוצלחת וכללה טעימות רבות, סיור במזקקה ובעיקר דיאלוג מרתק בין השניים. עודד מצא בן שיחה ענו וצנוע, שמאמין בעבודה אישית ומשפחתית, עם השקפות זהות לשלו, וזיקה חמה לישראל. לאחר הביקור, הוא החליט לייבא את הגראפות של פולי לארץ, וחיפש שותף שיעזור לו לממש את ההחלטה. כך נולדה חברת "גראפ'ס" של השותפים עודד ויואב.

ישבתי עם עודד לפני זמן מה וביקשתי שיספר לי מה הניע אותו לייבא גראפות בנוסף ליינות. הוא סיפר שהוקסם מהגראפות עצמן, ובעיקר מהאיש שמייצר אותן. למרות שהייבוא החדש כאילו מתנגש עם הפילוסופיה שמאחורי "הדוש"- יינות מפיאמונטה, יקבים לא מוכרים, Value For Money, הוא יצר יחד עם יואב מותג חדש שמאגד בתוכו מבחר נאה של גראפות. כל אחת מהן שונה וייחודית, גם מגראפות של יצרנים אחרים. האיכות של פולי היא ללא פשרות, גם במותגים הכי בסיסיים שלו, והיא ניכרת בכל לגימה. פולי מאד מפרגן ועוזר בכל דרך אפשרית, וזו עובדה מאד מרשימה, בהתחשב בכך שהייצוא לישראל הוא מסיבות אישיות בלבד ולא שיווקיות. החזון הוא לראות את הגראפות הללו בחנויות מתמחות, מסעדות וברים, ושההתייחסות אליהן תהיה כאל כל משקה יוקרתי אחר. עודד ויואב מתכוונים לערוך טעימות לאנשי מקצוע בתדירות גבוהה, החל ממלצרים וברמנים, וכלה במנהלים ובעלי מקומות, בכדי שיכירו היטב את המשקאות ויוכלו להמליץ עליהם.

בשנים האחרונות, תמיד הייתה לי תחושה שהשיווק של גראפות איכותיות בארץ התמקד בעיקר במקומות עם אוריינטציה איטלקית. כולי תקווה שבזמן הקרוב, עם הייבוא של פולי וגראפות איכותיות נוספות, נזכה לראות אותן כמשקה בפני עצמו שלא תלוי במוצאו, ונציב אותן בגאווה על המדפים. לא ליופי, כמובן. לשתייה והנאה.

לפני כחצי שנה פולי החליט לשנות את שמות הגראפות שלו בסדרת האמצע PO' DI POLI . הגראפות נקראו על שם זן הענבים ממנו יוצרו, ופולי נתן להן שמות חדשים שיתארו את החוויה שמורגשת כששותים.
כשישבתי לשוחח עם עודד, אמרתי לו שהשמות החדשים הזכירו לי את תופעת פיצריות הגורמה שהתפתחה אצלנו בשנה האחרונה, כשהשמות שניתנו לפיצות אמורות להעביר חוויה במקום שמות המרכיבים שהיו נהוגים על פי המסורת.
עודד הסכים לשחק איתי משחק אסוציאציות קטן. אז בהשראת ה"מחוננת", "מתפלצנת", "שיקסע" , "משלנו" ועוד… קבלו את 9 הגראפות של פולי שמיובאות לארץ ,יחד עם הקונוטציות שעלו לנו כשטעמנו אותן…

סדרת PO' DI POLI

Elegante – Pinot Nero
"האימפרסיוניסטית" – פירות אדומים, מרגישים את הפינו, חלקה, אלגנטית, צבעונית. אמן שיודע מה הוא רוצה ובטוח שישיג זאת.
עודד אמר – אדם בטוח בעצמו, שעון, חפתים, חליפה. לוגם ברגוע.
מחיר לצרכן: 395 ש"ח (700 מ"ל)

Aromatica – Traminer
"האקזוטית" – אכן כשמה, מאד ארומטית. פרחים לבנים וצהובים, עשבונית, עם הילה של ציטרוס מרענן מסביב. Cherche la femme.
עודד אמר – אישה יפה על עקבים שמשאירה שובל בושם אחריה. מסתורין.
מחיר לצרכן: 395 ש"ח (700 מ"ל)

Morbida (Smooth) – Moscato
"הידידותית"- מתקתקה יחסית, חלקה, נעימה, פירות צהובים ומעט כתומים, רמזים לדבש. גראפה למתחילים.
עודד אמר – מתאימה לרוב האנשים. מאד מאוזנת ונעימה לשתייה.
מחיר לצרכן: 395 ש"ח (700 מ"ל)

סדרת JACOPO POLI

Torcolato
"המאתגרת" – טורקולטו הוא יין קינוח שנעשה מענבי וספאיולו מיובשים (לעיתים מוסיפים גם ענבי גרגאנגה, טוקאי ואחרים). מענבים אלה פולי מייצר את הגראפה הזאת. רזה, מהודקת, מיוחדת, עם סיומת מופלאה של פרחים ופירות לא שגרתיים בעליל. תוספת של גומי חרוך מביאה אותה לרמה אחרת. הייתי מגישה אותה למשל לאיש עסקים שמבקר בכל העולם, מכיר אינספור משקאות ורוצה משהו אחר. לא לכל אחד.
עודד אמר – נהג מרוצים (שומכר). בעיקר בשל ריח החריכה החזק.
מחיר לצרכן: 685 ש"ח (500 מ"ל)

Vespaiolo
"המפתה" – מבושמת, עדינה, ארומה מתובלת, מופנמת. מתפתחת לאט. צריך להתאמץ כדי להכיר אותה היטב. על החיך היא מובחנת ודומיננטית, ועם זאת אפשר לסיים חצי בקבוק (או יותר) בלי להרגיש בכלל…
עודד אמר – מזרח, תאילנד, תבלינים, כמיהה לחופש.
מחיר לצרכן: 685 ש"ח (500 מ"ל)

Moscato – Grappa Brandy
כפי שמצוין למעלה, זוהי לא גראפה אלא ברנדי מענבי מוסקט.
"הפולנייה" – ארומה מתקתקה, לא מדי. רכה וקטיפתית עם טוויסט מרענן בסיומת. תה עם דבש ולימון. תעשה לכם ייסורי מצפון אם תשתו אותה וגם אם לא. הכתיבה בלשון נקבה היא כדי שהתיאור יתאים לכותרת…
עודד אמר – אצולה פולנית.
מחיר לצרכן: 685 ש"ח (500 מ"ל)

Artenze – Wine Brandy
גם כאן, לא גראפה אלא ברנדי שמיוצר מיין – Trebbiano di Soave . הברנדי מיושן 10 שנים בחביות עץ אלון.
"ההדוניסטי" – מורכב, קטיפתי, ספקטרום אדיר של ריחות. זיקה לכמה סוגים של משקאות משובחים כמו קוניאק וארמניאק, וויסקי סינגל מאלט, גראפה ומאר דה בורגון, אבל ההרמוניה הכוללת לא דומה לאף אחד מהנ"ל. ספרים ישנים, עור, שוקולד, טופי,קרמל, פירות, עשבים, תבלינים, אגוזים, טבק ועוד… בשוליים יש רעננות ציטרוסית קלה שמאגדת את הכול יחד ויוצרת תענוג בלתי אמצעי. הפייבוריט שלי.
עודד אמר – חנות הספרים של הארי פוטר.
מחיר לצרכן: 685 ש"ח (500 מ"ל)

עוד שתיים לסיום…

Poli Barrique 1994
"אגרוף של קטיפה" – הגראפה הזו מיוצרת מבלנד של ענבים אדומים מאזור וונטו, ומיושנת 13 שנה בחביות עץ אלון. שרירית, כבדה, מורכבת מאד ומתפתחת כל הזמן. העץ מורגש יפה אבל לא משתלט. עוצמה אלגנטית.
עודד אמר – איכר צרוב שמש עם ידי עבודה.
מחיר לצרכן: 780 ש"ח (700 מ"ל)

Grappa Sassicaia
"המתוחכמת" – (השם הראשון היה "הממותגת", אבל זה פשטני מדי בשבילה).
כמו שבטח הבנתם, הגראפה הזאת מיוצרת מהענבים שמשמשים לייצור אחד היינות המוערכים באיטליה ובעולם, ססיקאיה. מינראלית, עדינה, מדויקת, ארומה אינסופית ומגוונת. החיך מעט מחוספס ואדמתי לעומת האף, אבל זה רק מוסיף לקסם שלה.
עודד אמר – מכונית בנטלי. אריסטוקרטית.
מחיר לצרכן: 790 ש"ח (500 מ"ל)

מלבד השמחה הגדולה על כך שהגראפות זמינות לכל דורש, פולי עצמו מגיע בימים אלה לארץ כדי להעביר סדנאות וטעימות לאנשי מקצוע, עיתונאים וחובבי גראפה. בין השאר תוכלו למצוא אותו מטעים ומספר בבנג'מין סיגל, קלואליס, ובחנות ספיישל רזרב בחיפה.