הקוורטט של הרי יהודה

מאת גלי וולוצקי | 15/11/2017

בעוד הוויכוח על האזוריות בתחום היין הישראלי נמשך, החליטו ארבעה יקבים לעשות מעשה ולהתחיל לדבר בשפה האזורית, לפחות כלפי חוץ.

אתמול השיקו היקבים קסטל, ספרה, פלאם וצרעה את "רביעיית הרי יהודה" – מיתוג אזורי שישמש אותם לשיווק יינותיהם בשווקים בחו״ל. על המיתוג אחראי המעצב דוד חליווה שיצר (ביחד עם הצלם דן פרץ) חוברת יפהפייה שמספרת את סיפורו של אזור היין הרי יהודה ואת סיפורם של ארבעת היקבים. הפעילות מיועדת לסייע ליקבים לקדם את יינותיהם ברמה השיווקית בלבד ולא כוללת שיתוף פעולה מסחרי.


מימין לשמאל: גולן פלם, דורון רב הון, אלי בן זקן וערן פיק

״היום כדי לקדם ייצוא לחו״ל צריך לדבר בשפה אזורית וליצור קטגוריה לאזור שלך״, אומר ערן פיק, יינן יקב צרעה. ״יש הרבה ארגונים בעולם שהוקמו על ידי יקבים עם מטרה משותפת. אנחנו שועלים יחסית ותיקים בייצוא, ובכל זאת מגלים שקשה מאוד לייצר עניין אם אתה יקב אחד. המטרה שלנו היא לייצר שיח, מודעות ואג׳נדה כקבוצה, לייצר מודעות לאזור הרי יהודה שיש לו סיפור מדהים שלא הרבה מכירים, גם אנשי יין ידועים בעולם מכירים אולי את היקבים אבל לא מכירים את הסיפור של האזור כתפיסה, וזה חיוני בשביל ליצור את הקטגוריה הזאת בעולם״.

על הפנייה דווקא לשווקים בחו״ל אומר פיק ״כל ארבעת היקבים הם יקבים מוכרים בארץ ועל אף שישראל היא השוק החשוב ביותר שלנו, אנחנו לא חושבים שהמיתוג הזה דרוש לנו כאן. בשביל לשנות תודעה של אנשי יין בעולם צריך להיות מאוד ממוקדים, והמאמץ שלנו מופנה לשם״.

הפעילות הראשונה של הרביעייה תתקיים בעוד חודשיים בלונדון, בשורה של מפגשים עם סומליירים, עיתונאים ומובילי דעת קהל. שווקים נוספים שבהם מתכננת הרביעייה לפעול הם ניו יורק ויפן.

היינות שישווקו במסגרת המיתוג החדש, אומר גלעד פלאם, יהיו כאלה שלפחות 85% מענביהם נבצרו באזור הרי יהודה. בשלבים הבאים מקווים חברי הרביעייה שיקבים נוספים מהאזור יוכלו להצטרף ליוזמה ״היינו צריכים להתחיל מאיפשהו״, אומר פיק ״ולהזיז דברים בפורומים גדולים יותר זה מסובך. אבל אנחנו מקווים להתרחב בהמשך״.