רוקדים אודות ארכיטקטורה

מאת יאיר גת | 09/10/2017

למה בכל זאת אנחנו משתמשים בציונים? כי עוד לא מצאנו שיטה אחרת. זוהי עדיין השיטה המועדפת על רוב הקוראים…

"לכתוב אודות מוזיקה זה כמו לרקוד אודות ארכיטקטורה". רשימת האמנים עליהם הוטלה האחריות לציטוט הזה כוללת את: סטיב מרטין, פרנק זאפא, אלוויס קוסטלו, תלוניוס מונק ועוד. הפעם הראשונה בה המשפט הזה הופיע בדפוס, הייתה כנראה בשנת 1979, במאמר שהתפרס במגזין Time Barrier Express שהוקדש להיסטוריה של הרוק. הציטוט היה חלק מכתבה על הצמד סאם אנד דייב ואת הקרדיט עליו קיבל השחקן מרטין מול.

כך או אחרת מדובר באמירה מדויקת, שמציגה באור מגוחך את הניסיונות לנסות לתאר מימד אחד באמצעות כלים ששייכים למימד אחר. גם כתיבה אודות, נכללת בקטגוריה הזו. הניסיונות לתאר באמצעות שפה, מאפיינים מופשטים כמו: ריחות, אסוציאציות, טעמים ותחושות, מזכיר במקרים רבים ניסיונות לרקוד אודות ארכיטקטורה, וזה עוד כלום לעומת הניסיונות לבטא את המאפיינים הללו במספרים.


השיטה המועדפת על רוב הקוראים!

במבחנים זה עובד. לא ענית נכון על שאלה, ירד לך ציון, אבל ביין קצת פחות. זה לא שאם היין יתאמץ יותר בסמסטר הבא, או במחצית השנייה הוא יוכל לשפר את התוצאה ולהשיג את היין שמוביל עליו בנקודה. למה בכל זאת אנחנו משתמשים בציונים? כי עוד לא מצאנו שיטה אחרת. זוהי עדיין השיטה המועדפת על רוב הקוראים. אין להם זמן להתעמק באסוציאציות פיוטיות או בזיכרונות מהתיכון. הם רוצים לדעת מי ניצח ואנחנו, ככותבים, צריכים לספק את האינפורמציה הזו.

אחד הפתרונות היותר יעילים לקונפליקט הוא התייחסות אל הציונים לא כאל נתונים אבסולוטיים, אלא כאל דרגות בסולם האישי של כל טועם וטועם. גרסת היין ל-'סולם אורשר' שהגדיר בזמנו גידי אורשר, מבקר הסרטים של גלי צה"ל. כדי שביקורת בשיטת הסולם האישי תהיה אפקטיבית היא צריכה להיות אחראית, רציפה ונקייה משיקולים זרים. כמו שזה נראה כרגע, ייקח עוד זמן עד שנוכל לרקוד על ארכיטקטורה כמו שצריך.