SOMMELIER 2007
תערוכת Sommelier 2007, שהתקיימה בהיכל התרבות בתל אביב ב- 13 וב- 14 בנובמבר הייתה הזדמנות עבור השוק המוסדי, להכיר יקבים חדשים, ללמוד, לרענן, לעדכן ולעבות את תפריטי היין במסעדות ואת הקטלוגים בחנויות.
זו הייתה תערוכת היין הגדולה ביותר שנערכה אי פעם בישראל. היו כאן היקבים הגדולים ויקבי הבוטיק, יבואנים ומפיצים. מולם ולצידם אנשי ענף המסעדות, חנויות היין, הברים, בתי המלון, המעדניות, רשתות השיווק, סיטונאי המשקאות והקניינים. מקום מפגש מסורתי באווירה עסקית, רצינית ועניינית. התערוכה שאינה פתוחה לקהל הרחב מיועדת לקהל המקצועי בלבד. מי שאינו נמנה עם קהל היעד שלה נדרש לשלם 100 ₪ בכניסה, הזמנה לא הועילה למי שלא ממש שייך.
זה היה ללא ספק המקום הטוב ביותר ללמוד על התפתחותו של ענף היין בישראל. לג'סי בודק – יועץ ומדריך יין עם ניסיון עשיר כסומלייה, יש אבחנה מעניינת מנקודת מבט מיוחדת: "יש לי השנה תחושה של סיפוק – הגענו! אחרי שבשנים האחרונות נעשה מאמץ למשוך את כולם למעלה התחושה שלי היא כי עכשיו יש התקדמות: היקבים הישראלים פונים ליצוא ויש מודעות ליין הישראלי בעולם. המסעדות מבינות שיין הוא עניין שאפשר לעשות ממנו כסף או להגדיל בעזרתו את החוויה במסעדה ולכן יש יותר ויותר מסעדות שמחזיקות מלצר יין. וגם הקהל הרחב מפתח ידע, יותר אנשים לומדים ומתעניינים ביין. השנה האחרונה הייתה מאוד טובה ועכשיו אפשר לעבור להילוך הבא, לשלב הבא".
למי שהסתובב בתערוכה קשה לסתור את האופטימיות הזו של ג'סי בודק. העסקאות עמדו באוויר וריח הכסף התערבב בריח היין. זו הייתה תערוכה של עבודה. סוחרי היין הגדולים הקימו בצד הדוכנים הפתוחים גם מתחמים עסקיים סגורים שם ישבו בפגישות מסודרות שנקבעו מראש.
שני דברים בלטו בתערוכה השנה כהמשך למגמות שהחלו להסתמן בשנה שעברה. הראשון הוא מקומם של יקבי הבוטיק בשוק הממוסד. יותר ויותר יקבי בוטיק לא מסתפקים במכירה בדוכן היקב ופונים למסעדות ולחנויות. אפשר היום למצוא יינות של יקבי בוטיק ישראלים במסעדות רבות, בחנויות יין ואפילו בסופרמרקט השכונתי. בתערוכה גם הם, ברובם, באו לדבר ביזנס. לא הסתפקו בהופעה מכובדת והשתדלו למכור. המגמה השנייה שהולכת ומתחזקת היא של הביקוש ליינות מבעבעים שהביא להיצע גדול אצל כל היבואנים. מה שהפך את היינות המבעבעים לאטרקטיביים מבחינת המחיר היה ביטול מס הקנייה שהביא לירידה של כ45%. בחברת הכרם גילו לנו כי שמפניה צרפתית טובה יכולה להגיע לצרכן בפחות ממאתיים שקלים כשקודם הוא נאלץ לשלם עבורה יותר משלוש מאות.
גם השנה הפעילה חברת "הכרם" את הביתן הגדול מכולם. אריאל אפשטיין המנכ"ל: "אנחנו בתערוכה זו השנה הרביעית והיא שומרת על רמה גבוהה ועל קהל מקצועי שמבחינתנו שווה להשקיע בו כי הוא מעביר הלאה את המסרים. אנחנו לא רואים שינוי דרמטי בין התערוכה הזו לקודמותיה. אנחנו פונים לבעלי החנויות ולמסעדנים וכל אחד מקבל את המענה הטוב ביותר שניתן. המסעדנים אוהבים לשנות תפריטים וחשוב לנו להראות להם את הדברים החדשים. וכך גם בעלי החנויות. יש לנו בקטלוג בערך שבע מאות יינות מהם מוצגים כאן לטעימה כמאתיים וחמישים כך שזו הזדמנות מצוינת להתרשם מהמגוון מהבתים החדשים שאנחנו משיקים מהסדרות ומהיינות החדשים".
"הכרם" משווקת מבחר של יקבי בוטיק ישראליים כמו "אלכסנדר", "צ'ילג", "רמים", "רות", "גוסטבו & ג'ו" ועוד. "יקבי הבוטיק זה דבר שמתפתח", אומר אפשטיין "ואנחנו מלווים כמה יקבים שיש להם פוטנציאל לעתיד, מאמינים בהם ועוזרים להם להתקדם".
אחד היקבים הישראלים שמשווקת חברת הכרם ושזוכים לאחרונה לפרגון רב ולפרסים יוקרתיים הוא "יקב ויתקין". אומר דורון בלוגולובסקי הבעלים והיינן: "קשה לנו לקמט את התערוכה הזו לתוצאות. אנחנו פה כבר פעם רביעית עוד מימי הבית הסקוטי. היא עושה חשיפה נהדרת ליין שלנו אצל המלצרים והם מרגישים פה בעניינים. לנו, אנשי היקבים חשוב מאוד קשר טוב עם המלצרים שצריכים למזוג את היין שלנו ללקוחות".
טל שקד, הדובר של קבוצת "האחים שקד" מדגיש את היותם יבואני היין הגדולים בארץ והמפיצים של "יקבי בנימינה", "רקנאטי", "קלו דה גת" ואחרים. ההיצע שלהם רחב ומגוון ובתערוכה הם מתמקדים ביינות החדשים כמו שמפניה מצרפת, בין היתר גם מבתי שמפנייה קטנים יחסית ויינות מבעבעים מאיטליה ומספרד. "יקב רקנאטי השיק פה שרדונה רזרב 2006 וחוגג את המקום הראשון בטעימה אווירית של "אל על". "יקבי בנימינה" משיקים את המערה 2004 ואת הבייבי שלהם שהוא יין בסגנון בוז'ולה". בתערוכה הם רוצים לפגוש את מקבלי ההחלטות אבל גם להגיע לעובדים בענף המסעדות והאירוח ולחשוף אותם למוצרים החדשים.
איבן קלוביוקאר מיקב "אנגוב'ס" האוסטרלי הוא האורח של האחים שקד בתערוכה ומשיק כאן סדרת יינות חדשה "לונגרו" שמה. קלוביוקאר עובד באנגורב'ס כבר עשרים ותשע שנים וכבר טיפל ביצוא העולמי של היקב ופיתח את השוק האמריקאי. עכשיו הוא גר בקנדה והוא אחראי גם על כל אירופה להוציא אנגליה, גרמניה וסקנדינביה. הוא הגיע ארצה בעיצומה של המלחמה בקיץ שעבר ומאז התפתח מאוד הקשר בין היקב לבין המשווק הישראלי שלו. ביחד עם האחים שקד הם בנו את התשתית והיום הם מוכרים כאן כמאה ועשרים אלף בקבוקים בשנה, "בחנויות, בסופרמרקטים – כמעט בכל מקום". קלוביוקאר מגיע ארצה כשלוש פעמים בשנה. הוא מקווה להגדיל את המכירות ומודע לפוטנציאל "אני מאמין בחופש ובשלום ומתנגד לכל מי שמתנגד לכך. ישראל צריכה אנשים שמאמינים בה והכול מסתכם במילה אחת – יין"
כמו בשנים קודמות היו בתערוכה גם יבואנים קטנים שמשרתים נאמנה מספר קטן של יקבים מאזורים מוגדרים. איציק זמיר למשל מביא את היין שלו בעיקר מאיטליה ומצרפת. הוא בשוק כבר עשר שנים וממוקם ברמת החייל בתל אביב. "אני טועם את היינות ובוחר מה להביא ובמה לטפל, אני מוכר בעיקר לבארים ומסעדות" השנה חוזר לתערוכה ומצפה להכיר כאן לקוחות חדשים. "15 לקוחות חדשים כתוצאה מהתערוכה – זו הצלחה".
מתחם גדול ומושקע נוסף היה של "החברה הסקוטית" ו"יקב דלתון" שהעמידו את אחד הביתנים היפים בתערוכה. גם כאן אפשר היה לטעום שמפניות איכותיות ומגוון קאוות לצד יינות מהעולם. דלתון השיק את "עלמה" 2005 – בלנד קברנה ומרלו, וחשף את הבצירים החדשים: שיראז 2006, ברברה 2006 וסירה רזרב 2005.
יקב פלם הוצג ביחד עם חברת היבוא "הגפן" השייכת גם היא לאחים גלעד וגולן פלם. המתחם בחלקו היה סגור ובו התנהלו מפגשים עיסקיים וטעימות אינטימיות יותר.
יקבי כרמל הציגו את יינות ה"סדרה האזורית"; מבחר יינות מכרם יחיד מסדרת "כרם"; לימיטד אדישן שהוא בלנד בורדולזי מבציר 2004 וכן, את הסדרה הצעירה "יאנג סלקטד". יקב יתיר מזג את היינות האדומים מבציר 2004: "יתיר", ו"יער יתיר".
מתחם יקבי רמת הגולן היה מרשים כתמיד. "נעים לראות שהתחום מתפתח ונעשה יותר ויותר רלוונטי" אומר ארנון הראל "אנחנו מאמינים בתערוכה הממוקדת הזאת ומשקיעים בה. השנה באנו לתערוכה עם קונצפט שאנחנו קוראים לו ארבע על ארבע. ארבעה זני ענבים מארבעה בצירים שונים כולם מסדרת "ירדן": שרדונה מהשנים 2002 עד 2005 מרלו וסירה מהשנים 2000 עד 2003 וקברנה סובניון מ2001 עד 2004 מדי כמה שעות אנחנו פותחים גם קצרין 2000 ויין קינוח סמיון אציל. אנחנו רוצים להציג את היכולת שלנו ביינות מתיישנים שנמצאים למכירה בשוק. יש לנו עומק ויש לנו רוחב. אנחנו יקב גדול עם יינות איכותיים וממשיכים לדבר איכות, איכות, איכות!"
ביקבי ברקן טעמנו את יינות הקברנה סוביניון אלטיטיוד מהכרמים בגבהים השונים 412+; 624+; ו- 720+. ומאחורי הדוכן פגשנו את עמיר אברהמי: "היקבים הגדולים משקיעים ואנחנו מביאים את כל היינות. יש כאן 23 יינות של ברקן חוץ מאלו של סגל. לדעתי לברקן כיקב שעבר קפיצת מדרגה עם הכניסה של טמפו חשוב להיראות בתחרויות, בתערוכות ובטעימות. היינות שלנו מגוונים ואנחנו מציעים לשוק המקצועי מבחר גדול של סגנונות וזה יתרון חשוב".
"תבור" התחברו השנה אל היקבים הגדולים והעמידו ביתן גדול ומושקע בו הם הציגו שני יינות בסדרת "תבור אדמה": מרלו גיר 2005 וקברנה סוביניון טרה רוסה 2005. מעניינת הייתה טעימת היין העתידי, קברנה סובניון מהחבית שעתיד להיכנס לבלנד שירכיב את המסחה הבאה. אריה לקונישוק איש השיווק של היקב : "אנחנו משתתפים קבועים, אוהבים את הסביבה הסטרילית מקצועית, מרגישים את המקצועיות באוויר. חשובה לנו החשיפה ללקוחות חדשים אבל גם למתחרינו ולעמיתנו, זהו סוג של הפריה הדדית. מדסקסים טועמים ואחרי יום וחצי זה נראה טוב מאוד ואפשר להגיד שיש מספר עשרות של לקוחות חדשים שיהיו אתנו בקשר אחרי התערוכה".
נוכחות בולטת הייתה ליקבי הבוטיק. יקב "וילה וילהלמה" ממושב בני עטרות משמר את מסורת היין של מושבת הטמפלרים שעל שרידיה הוקם המושב. השנה הם התסיסו את הבציר הגדול ביותר בתולדות היקב ויפיקו ממנו 19,000 בקבוקים. בתערוכה פגשתי את מוטי גולדמן הכורם "מה שמאפיין את היין שלנו הן השכבות" אומר מוטי "זה אינו יין בוטה, יש בו הרבה טעמים, שכבות רבות שמתגלות לאט. אנחנו משתדלים לעשות יינות נעימים שנפתחים ומתגלים באיטיות אלגנטית". זו התערוכה הראשונה לשוק המקצועי שיקב וילה וילהלמה משתתף בה, ניסיון פריצה ראשון לשוק המוסדי והציפיות צנועות שתיים שלוש מסעדות יעשו את מוטי ושותפו מאושרים.
זו התערוכה היחידה בה משתתף יקב בזלת הגולן "היא הכי מקצועית לקהל הנכון. הגיע הזמן להפסיק להשקות את ההמונים בחינם". כך יואב לוי. הוא מחפש כאן עוד נקודות מכירה מסעדות וחנויות יין.
יקב המסרק מפיק כ 25,000 בקבוקים בשנה ומשתתף בתערוכה זו השנה השלישית. נחום וחנוך גרינגרז מבית מאיר שבהרי ירושלים חושבים שתערוכה מקצועית כזו היא כלי שיווקי יעיל ביותר. "כאן יכולים היקבים לפגוש את המתווכים היעילים שיובילו את היין הלאה אל הצרכן הסופי". אנשי המסרק שבעי רצון, בדרך כלל, מהתוצאות שהשיגו בתערוכות קודמות ומקווים השנה להרחיב את החשיפה של השוק הממוסד למותג שלהם "קשה למדוד הצלחה אבל אם נשכיל למצוא יותר נקודות מכירה ונשיג יותר הכרה של השוק במותג שלנו – זו הצלחה".
"פה אנחנו שמחים למזוג יין" אומר מיכאל אלפסי מיקב הר אודם, "זה המפגש שבו בעלי יקבים והמסעדנים נפגשים מעמיקים את הקשרים ומכירים באווירה ניטרלית הייתי כאן לפני שנתיים ונחשפנו והיום אנחנו רוצים להיחשף עוד יותר, אני לא יודע איך למדוד הצלחה אבל רף המכירות אמור לעלות בעקבות התערוכה הזו".
לארז בן סעדון מיקב ארז התערוכה עושה רק טוב "כי הפידבק של הציבור המקצועי חשוב לי לא פחות מהעסקאות שיכולות להירקם – פה נוצר הקרום הראשון של העסקה". לארז זו השנה הראשונה בתערוכה והציפיות שלו מוגדרות: "שלוש מסעדות, שני מלונות וחמש חנויות".
יקב נעמן מוכר את רוב תוצרתו ביקב ולכן גם מגביל את כמות היין המופקת ל- 5000 עד 6000 בקבוקים בשנה. הפעילות שלהם כאן היא פעילות משלימה יותר מתחום יחסי הציבור."התערוכה היא אקספוזיציה" אומר רמי נעמן, "להיות קיים במודעות כך שבעלי המסעדות יכירו אותי. אני לא הולך להתחרות בגדולים על שטח מדפים בסופר וגם לא במבצעים של יין החודש במסעדה גדולה אבל אנחנו מבקשים לחדור לשוק. השאיפה שלי כיקב קטן היא להיות בסקציה העליונה של רשימת היינות במסעדות מכובדות".
התערוכה הזו גדלה מעבר לממדים שכתב צנוע כמוני יכול לכסות ביומיים וכך אחרי לא מעט יינות ופגישות ושיחות נשארתי עם חצי תאוותי בידי ולא הספקתי לטעום את האוסטרליים בביתן של "מרש" או את הבוטיקים מפיאמונטה אצל "הדוש" לא פגשתי את היינות הלטיניים בהופעתם הראשונה בישראל אצל "וינו לטינו" או את היינות הספרדים שמהם כל כך נהניתי בשנה שעברה אצל "מינקול". גם עם אורי ברנע לא דיברתי וגם את היינות האוסטריים או המבעבעים מגרמניה לא טעמתי אצל "קיפיס" וכך גם פספסתי את בית השמפניה "מואט א שנדון" אצל "י.ד. עסקים". אז סליחה מטפרברג מטרואר ומאדום כהה וגם משאטו גולן ומאמפורה מאבידן ומכפיר מאלונה ומעמק האלה ומכל האחרים. בשנה הבאה אשתדל להגיע לביתנים וליינות שלא עמד בי הכוח או הזמן לטעום ובינתיים איחולי הצלחה לכולם.