SOMMELIER 2008

מאת רועי שני | 23/10/2008

כמידי חודש נובמבר, התקבצו אלפי אנשי שוק היין הישראלי תחת קורת היכל התרבות בתל אביב לרגל 2008 Sommelier – תערוכת היין לענף המקצועי. גם השנה מנעד המציגים היה רחב ביותר וכלל את היבואנים, המפיצים, היקבים הגדולים ויקבי הבוטיק. ללא ספק תערוכת היין הגדולה בישראל.

כמו בשנים קודמות, גם השנה אפשר היה לראות את גדולי היבואנים והמפיצים עם מתחמי הטעימה שלהם, כל אחד שומר על מיקומו הקבוע משנים קודמות.
באגף המערבי חברת הכרם (בשחור אופנתי) הציגה מגוון רחב של יינות מיובאים וגם כמה יקבי בוטיק ישראלים שהם מפיצים, דגש מיוחד ניתן למבעבעים ולשמפניות שהוצגו בבר מעוגל נפרד, ובנוסף חדר טעימות סגור לאלו שקבעו פגישה מראש.
ממול, במזרח, החברה הסקוטית בביתן מושקע הם הציגו את המגוון שלהם שכולל יקבים כמו ג'וזף דרוהין ושפוטייה מצרפת וריקסולי מאיטליה. ולצידם באותו ביתן יקב דלתון שהם המשווקים הבלעדיים של יינותיו.
בדרום-מזרח בביתן מעוצב ומרשים הציגו חברת שקד ביחד עם יקביבנימינה ורקנאטי אותם הם מפיצים. השנה הם בחרו לפתוח את מתחם ה VIP, בניגוד לשנים קודמות שהתנהל בחדר סגור, לאזור פתוח שגם שומר על אינטימיות ופרטיות אבל גם נותן תחושה מרווחת. טל שקד, מנהל השיווק של שקד מוסיף: "התערוכה מאוד מוקפדת ודקדקנית וזה יתרון עצום. הקהל ברובו הוא קהל של מקבלי החלטות ומבחינתי מדובר ביומיים מאוד אינטנסיביים של עבודה מאומצת. השנה הגדלנו את שטח התצוגה כי היה לנו מאוד קשה להכיל ולתת תשומת לב ראויה לכל הטועמים בשנים הקודמות".

כל היקבים הישראלים הגדולים השקיעו בביתנים. בלטו במיוחד יקבירמת הגולן עם מסך לדים ממוחשב, יקבי כרמל בלוק לבן וצחור, יקבתבור בשחור, טפרברג 1870 בסגול עמוק, וברקןסגל קיבלו את המבקרים בקומת הכניסה.

בין עשרות הדוכנים של יקבי הבוטיק הישראלים היה אפשר לפגוש את כל העושים במלאכה, ייננים, סוכנים ומנהלים, משנה לשנה נראה כי האיכות רק עולה.
בגזרת יבואני הבוטיק בלטו "מרש" שמתמחים ביבוא איכותי מאוסטרליה, ו"הדוש" שמתמחה בייבוא יינות איטלקיים מפיימונטה. בדוכן של מינקול אפשר היה לפגוש כמה וכמה אורחים מחו"ל, ובביתן של יקב הפנר האוסטרי כנ"ל.

מבין המציגים שחדשים בתערוכה בלט הדוכן של י. ד. עסקים עם יינות קופולה הקליפורני. "היינות הגיעו לארץ לפני שלושה חודשים ומכיוון שהביקורות שהם זכו היו מעל למצופה החלטנו, לראשונה, להציג בתערוכה" אומרת אלה סקר, מנהלת מחלקת היין של י. ד. עסקים. גם יקב קופולה הופתע מהעניין הרב שהיינות שלהם מעוררים בארץ: "מבחינת אנשי היקב הרי הישראלים רוכבים על גמלים בבוקר לעבודה, אבל פתאום הסתבר להם שנאדות הגמלים בישראל כנראה עמוסים ברוביקון". זו השנה הראשונה בה סקר משתתפת בתערוכה כמציגה, בשנים הקודמות ביקרה סקר בתערוכה תחת כובע הסומלייה של מסעדת טורקיז, ולכן היא מכירה את שני צידי המתרס: "אלו היומיים הכי חשובים בשנה לתעשיית היין בישראל, זה בדיוק הזמן למצוא הפתעות וממתקים ולגלות עולם. החלטנו לקחת שטח יחסית גדול והתערוכה הזו היא הסיפתח הכי טוב שיכלנו לייחל ליקב קופולה בעולם המסעדנות בארץ. דברים פשוט קורים. תמיד ייבאנו בתים מרשימים כמו דום פריניון, למשל, אבל העניין הרב שיש לקהל ביינות קופולה מאוד מפתיע. הם באים בגלל הסנדק ונשארים בזכות היין".

בהמשך למגמה של שנה שעברה גם השנה חל גידול בכמות היינות התוססים שהוצגו בתערוכה. דוגמאות לקאווה מעניינת יחסית אפשר היה למצוא בדוכן של "קטלוניה", שמייבאים מגוון קאוות מספרד, שגם להם זו הופעה ראשונה בתערוכה, ובבעלותם גם הקווה-בר "לה צ'מפה" בנחלת בנימין (המלא עד 0 מקום + אי אפשר ללכת על המדרכה ליד מרוב אנשים). דוכן תוססים נוסף שלו זו הופעה ראשונה בתערוכת Sommelier היה Louis De Sacy – "שמפנית מגדלים" כשרה בבעלות משפחתו של ג'אן מישל גוזלן שהציג בנדיבות מגוון שמפניות מתוצרתם וביניהן את Cuvee Nue, שמפניה שתגיע לארץ בעוד 4 חודשים שמה שמייחד אותה הוא שבמקום ליקר מתוק (דוסאז'), הם מוסיפים לה שמפניה אחרת שהם מייצרים, ולכן הטעמים מאוד חדים ויבשים. כחלק מהמיתוג השמפניה מבוקבקת ללא תווית קדמית.

למרות חילוקי הדעות, אני חייב ציין את אחד היינות שאותי הפתיע ובפירוש הייתי מאוד רוצה לראות אותו בתפריטי היין של מסעדות הבשר: ארליך 2006 של יקב רד פואטרי. "השנה החלטנו להשיק בתערוכה כמה יינות חדשים כמו את הארליך 2006, זו הזדמנות מצוינת למסעדנים לטעום בצירים חדשים" אומר רמי בן-הרוש, מנכ"ל טרואר. בן- הרוש מעיד כי ישנה פחות התעניינות ביינות לבנים ויותר באדומים: "אבל אני משתמש בפלטפורמה של התערוכה למינוף ולחשיפת היקבים שאני מפיץ למסעדות ולחנויות יין, ואני יכול להגיד כי אחרי יומיים כאלו אני יוצא עם עוד לא מעט לקוחות חדשים, ולא רק שאני מחזיר את ההשקעה אלא אני גם בפירוש מגדיל את נפח העבודה".

"מבחינתי התערוכה הזאת היא לונה פארק של יין" אומרת בחיוך מורן עשור, מנהלת מחלקת היין של מסעדת מסה. עשור טוענת כי בשוק קיימים המוני יצרנים ומפיצים, גדולים וקטנים, ושהתערוכה הזו מהווה מסגרת מצוינת ויעילה להספיק ולטעום כמה שיותר: "בכל שנה אני מגלה דברים חדשים, למשל היום טעמתי את הסנסר הכי טוב שטעמתי מימי: בדוכן של מינקול, אחד מהאורחים שהגיעו היה לא פחות מאשר היינן והבעלים של יקב פורנייה מעמק הלואר, קלוד פורנייה, שמזג במו ידיו את הסנסר האגדי שלו". עשור משלבת את מועד התערוכה עם השקת תפריט יינות החורף של מסעדת מסה ותמיד אחרי התערוכה היא שוקדת על תפריט יין חדש המשלב את הדברים, היבואנים והמפיצים החדשים שמצאו חן בעינה.

כמות המבקרים השנה היתה חסרת תקדים וכבר ביום הראשון ביקרו כ-2800 אנשי מקצוע, וביום השני כ-3500. "בכל שנה חל גידול במספר המציגים וכן במספר המבקרים" אומר אבי בן עמי, מארגן התערוכה, "ובכל שנה אנחנו מצליחים, ביחד עם המציגים והמבקרים, ליצור אירוע משמעותי בעולם היין הישראלי שתורם להתפתחותה ולהשרשתה של תרבות היין בארץ. מבחינתי זה בונוס אדיר".